Frågor & svar

På den här sidan har vi samlat svar på de vanligaste frågorna vi får. Kontakta oss gärna vi eventuella andra funderingar!

Frågor gällande leverans

Hur lång är leveranstiden?

  • Leveranstiden varierar beroende på om det är olika leverantörer eller om det är lager- eller beställningsvara på din order. Uppskattad leveranstid finns under alla produkter i webshopen.

Hur går leveransen till?

  • De flesta produkter levereras till närmaste Schenker-utlämningsställe i närheten av din valda leveransadress. Ett fåtal produkter levereras till närmaste DHL-utlämningsställe, om du är osäker på hur din order kommer levereras kontakta oss genom att ringa eller skicka ett mail. Ni får ett meddelande och sändningsnummer när varan är framme, därefter kan ni hämta ut er produkt när det passar er. Dock måste varan normalt hämtas inom ca 14 dagar. Närmre information får du i och med leveransen till utlämningsstället. Kontrollera varan vid mottagandet. 
  • För paket som levereras till utlämningsställe och som ej hämtas ut debiteras du en retur- och hanteringskostnad!

Min vara var skadad vid leverans, vad gör jag?

  • Transportskador ska anmälas inom 7 dagar (inklusive dagen varan tas emot). Det är kundens uppgift att syna godset ordentligt direkt när varan tas emot så det inte finns några skador eller dolda skador på varan. Anmälningar efter denna tid kan dessvärre ej behandlas.
  • Skulle din produkt vara skadad vid ankomst gör du en reklamation via via vår hemsida fyll i steg för steg, bifoga foto på emballage, helhetsfoto och detaljfoto så blir hanteringen smidigare.
  • Om det gäller värmepannor, pumpar så måste serienummer på maskin anges.
  • Eventuell skada skall noteras på fraktsedeln tillsammans med chauffören när du tar emot leveransen. Detta är mycket viktigt då du ej kan hävda en transportskada i efterhand.

Hur sker avisering?

  • Vår samarbetspartner (främst DHL eller PostNord) kommer att avisera dig via SMS/e-post när paketet är redo att hämtas hos ett ombud nära dig.
  • När det gäller paket som levereras direkt till leveransadress brukar speditören avisera ca 1-2 dagar innan leverans via telefon/sms. Du får då förslag på veckodag och tidsintervall för leverans.

Måste jag vara hemma vid leverans?

  • Majoriteten av våra paket skickas till ett ombud nära dig. Du får en notifikation när paketet är framme och redo att hämtas upp.
  • Vid hemleverans måste du eller någon annan i familjen måste ta emot leveransen för att kunna utesluta eventuell fraktskada. Fraktbolagen får heller inte lämna varorna utan att någon är hemma och tar emot. Leveranserna sker på dagtid. Vid leverans krävs att du som mottagare kan legitimera dig själv. Om någon annan tar emot leveransen åt dig krävs att han/hon kan legitimera både sig själv och dig.
  • Vid hemleverans av gods måste du som kund vara tillgänglig under överenskommen tid med fraktbolag. Annars kan eventuella bom körnings kostnader debiteras.  

Hur vet jag att ni mottagit min order?

  • Vi skickar alltid bekräftelsemejl så fort din order kommit in i vårt system. Ibland landar denna i skräpkorgen. Titta gärna där om ni inte mottagit bekräftelsen.

Frågor gällande retur

Hur gör jag en retur?

  • Kontakta alltid VVSMAX för att rapportera en retur. Kund måste även rapportera returen till SVEA om kund valt faktura som betalsätt och denna inte än inbetald ännu.
  • Om du önskar att returnera hela eller delar av din order måste du meddela oss om detta inom 14 dagar efter du mottagit din leverans. Du som kund (privatperson) har enligt lag 14 dagars retur-/ångerrätt.
  • Efter du meddelat oss om önskad retur återkommer vi med returkostnaden och en returfraktsedel (PDF-fil) via mail.
  • Efter kund mottagit returfraktsedel från VVSMAX ska returen skickas in inom 7 dagar. 

Måste jag betala returkostnaden?

  • Kunden står själv för returkostnad. Kontakta oss via telefon eller mail för att få reda på vad returkostnaden kommer bli.
  • Vid retur av hela eller del av order återbetalas inte leveranskostnad eller expeditionsavgift!
  • Vid reklamationsärende behövs returfrakt EJ betalas av kunden.

Hur betalar jag returkostnaden?

Vid kortbetalning/banköverföring

  • Efter vi mottagit och behandlat returen meddelar vi kunden om detta via mail och gör en kreditering (- returkostnaden). Pengarna syns normalt sätt inom ca 2 – 4 bankdagar. Pengarna återbetalas till det konto som kortet är kopplat till.

Vid faktura/delbetalning

  • Efter vi mottagit och behandlat returen meddelar vi kunden om detta via mail. Vi gör en kreditering på fakturan (- returkostnad) och skickar kopia på kreditfaktura via mail. Har du valt delbetalning tillkommer det eventuella avgifter som SVEA tar ut.

Kan jag boka returen till er själv?

  • Returer kan endast ske genom returfraktsedel som vi tillhandahåller! Retur sändningar som bokats av kund godkänns ej.

Kan jag returnera om förpackningen av öppnad?

  • Varor som har original garanti tejp och har bruten förpackning tas ej i retur.

Jag har rapporterat retur och valt faktura som betalsätt, måste jag betala ändå?    

  • Vi rekommenderar alltid att fakturan betalas in i sin helhet för att undvika eventuella avgifter från SVEA (påminnelseavgift/inkasso).
  • När kund rapporterat retur till VVSMAX och mottagit returfraktsedel måste kund även meddela SVEA om returen, SVEA kan då förlänga förfallodatumet. När VVSMAX mottagit och behandlat returen krediteras fakturan så returkostnaden kvarstår att betalas (+ eventuella avgifter från SVEA vid delbetalning) 

Frågor gällande reklamation

Hur reklamerar man en vara?

  • Om varan/varorna du mottagit är skadade ska detta rapporteras till VVSMAX omgående eller senast inom 7 arbetsdagar. Dolda skador ska felanmälas inom 5 arbetsdagar.
  • Kund kan skicka in en felanmälan via reklamation / skadeanmälan, länken hittas även längst ner, under våra Snabblänkar..
  • Bilder ska alltid medfölja en anmälan. Maila bilder till VVSMAX via info@vvsmax.se, ange ditt ordernummer, artikelnummer och antal på varan/varorna som är skadade.
  • Vid synliga skador på emballage eller gods (hemleverans), begär att chauffören noterar din anmärkning på fraktsedel och handscanner. Ta bilder själv och skicka felanmälan till VVSMAX via mail. 
  • Vid synliga skador på emballage eller gods (leverans till ombud). Vi rekommenderar att kund tar bild på paketet och EJ tar emot sändningen utan låter den ligga kvar hos ombud. Begär att ombud gör notering på att sändningen är skadad och kontakta sedan VVSMAX genom att skicka in felanmälan via webbplatsen.
  • OBS! Synligt skadade varor som monterats av kund godkänner vi ej reklamation på. 

Frågor gällande betalning

Kostar det extra att betala mot faktura?

  • Nej, det tillkommer ingen extra kostnad för betalning med faktura.

Expeditionsavgift

  • En expeditionsavgift på 59 kr tillkommer på alla beställningar oavsett betalsätt och ordervärde. 

BankID fungerar ej

  • Rensa din webbläsares cacheminne.
  • Testa en annan webbläsare, t. ex Chrome, Edge, Safari eller Firefox.

JavaScript seem to be disabled in your browser.

You must have JavaScript enabled in your browser to utilize the functionality of this website.