Reklamation & retur

Alla priser är inklusive moms. Vi reserverar oss för att de produktbilder vi visar på vår sida inte alltid stämmer helt överens med produkten. VVSMAX reserverar sig för pris-, text- och bildfel.

Ångerrätt

Konsument

För privatpersoner tillämpar VVSMAX distans- och hemförsäljningslagen samt konsumentköplagen. Enligt distans- och hemförsäljningslagen har kunden rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar från mottagandet av varan utan att behöva uppge någon speciell anledning. Vid åberopande av ångerrätt står du som kund för returfrakten.

Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler innehåller ett antal bestämmelser som begränsar rätten att utnyttja ångerrätten. VVSMAX uppmärksammar härmed dig som kund att enligt 5 § gäller inte ångerrätt om avtalet avser: "en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel". Exempel på detta är sådana varor som tillverkas efter beställning och kundanpassas efter kundens önskemål, dessa produkter benämns som ”Tillverkningsvara” eller "Beställningsvara" i butiken. Ångerrätten gäller ej vid avtal 11 § punkt 4 som avser: "för en vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal". Ångerrätt gäller således inte varor med ett begränsat hållbarhetsdatum, eller som klassas som färskvara som t.ex. levande växter, gräsfrö, golv och batterier.

Ångerrätt erbjuds inte på medicinsk (hygien) relaterade produkter och andra produkter som kan ta skada av att hanteras flera gånger.

  • Om du som kund vill ångra ett köp ska detta meddelas VVSMAX inom 14 dagar. Anmälan om önskad retur görs via e-post till info@vvsmax.se. Ange ordernummer, artikelnummer och antal på det du önskar returnera. 
  • Du som kund har rätt att undersöka varan innan eventuell retur. Undersökningen ska göras med försiktighet och ej vara mer omfattande än nödvändigt. Om varan har original garanti tejp får förpackningen EJ brytas, retur blir inte godkänd. 
  • Har varan hanterats i större omfattning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess funktion eller egenskaper kommer VVSMAX debitera dig som kund för värdeminskningen på produkten. Detta gäller även emballage.
  • Vi ber er att returnera varan i originalförpackning, annat godkänns ej. Varan ska också returneras komplett om inget annat är överenskommet.
  • När returnerad vara är åter på VVSMAX eller vår samarbetspartners lager återbetalas varans belopp exklusive eventuella leveranskostnader. Dock tillkommer fraktkostnad för returen. 
  • Vid retur av hela eller del av order återbetalas inte leveranskostnad eller expeditionsavgift!
  • Vid retur efter att tiden för ångerrätten löpt ut har VVSMAX rätt att debitera s.k. returavdrag som bestäms av respektive tillverkare i anslutning till returen. För mer information vänligen kontakta kundservice via e-post. 
  • På det belopp som återbetalas har VVSMAX rätt att göra avdrag för värdeminskning. Värdeminskning uppstår när varan brukats mer än vad som är nödvändigt för att fastställa varans egenskaper. Om varan returnerats skadad eller om den på annat sätt har brukats så att ångerrätten ej kan tillämpas kommer den returnerade varan ej att återbetalas och köparen står för returkostnad och eventuellt återsändning om varan önskas åter.
  • VVSMAX återbetalar/krediterar kund så fort returen är mottagen och behandlad av VVSMAX.

Observera att granskningsrätten ej kan tillämpas på varor som går under 11 § punkt 4 i Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Exempel på detta är trädgårdsmaskiner, golv och batterier. Är du osäker på vilka produkter som omfattas av granskningsrätten, vänligen kontakta kundservice via vårt kontaktformulär. Formuläret finns även längst ner på denna sida.

Vid kortbetalning/banköverföring

Efter vi mottagit och behandlat returen meddelar vi kunden om detta via e-post och gör en kreditering (- returkostnaden). Pengarna syns normalt sätt inom ca 2 – 4 bankdagar. Pengarna återbetalas till det konto som kortet är kopplat till.

Vid faktura/delbetalning

  • När vi har mottagit och behandlat din retur kommer du bli kontaktad via e-post. Vi gör en kreditering på fakturan (exklusive returkostnad) och skickar kopia på kreditfakturan via e-post. Har du valt delbetalning tillkommer det eventuella avgifter som SVEA tar ut.
  • Vi rekommenderar alltid att fakturan betalas in i sin helhet för att undvika eventuella avgifter från SVEA (påminnelseavgift/inkasso).
  • Spara alltid följesedeln/kvitto på inlämnat gods tills returen är godkänd av VVSMAX.
  • Vid retur från kund till VVSMAX, står kunden för skador som kan uppstå under transporten om du som kund inte använder original emballage.
  • Om du ej är anträffbar vid avlastning av din beställning debiteras du för de kostnader som uppstår. Detta gäller även paket som levereras till utlämningsställe och som ej har lösts ut. Du debiteras returkostnad för outlöst paket som gått i retur.

Retur

  • Kontakta alltid VVSMAX för att skapa en retur. Om faktura används som betalsätt, meddela även SVEA om returen, SVEA kan då förlänga förfallodatumet.
  • Om du önskar att returnera hela eller delar av din order måste du meddela oss om detta inom 14 dagar efter att du mottagit din leverans. Du som kund (privatperson) har enligt lag 14 dagars retur-/ångerrätt.
  • Efter kund mottagit returfraktsedel från VVSMAX ska returen skickas in inom 7 dagar. 
  • Efter du meddelat oss om önskad retur återkommer vi med returkostnaden och en returfraktsedel (PDF-fil) via e-post.
  • Returer kan endast ske genom returfraktsedel som vi tillhandahåller. Returer som bokats av kund godkänns ej.
  • Observera att vissa produkter (t. ex tillverknings-/beställningsvaror eller varor med original garantitejp) godkänns ej vid bruten förpackning. 
  • När VVSMAX mottagit och behandlat returen krediteras fakturan, returkostnaden kvarstår (+ eventuella avgifter från SVEA vid delbetalning).

Retur av beställningsvara

  • Varor märkta som beställningsvara har särskilda villkor för retur. Kontakta alltid VVSMAX för att rapportera eventuell retur. Rapportera även returen till SVEA om faktura används som betalsätt och fakturan inte är betald än.
  • När returnerad vara är åter på VVSMAX eller vår samarbetspartners lager återbetalas varans belopp exklusive eventuella leveranskostnader. Det tillkommer fraktkostnad för returen. Efter du meddelat oss om önskad retur återkommer vi med returkostnaden. Beställningsvaror för endast returneras i hela förpackningar/pallar, ej bruten förpackning/pall. 
  • VVSMAX återbetalar/krediterar när returen är mottagen och behandlad.

Vid kortbetalning/banköverföring

Efter vi mottagit och behandlat returen meddelar vi kunden om detta via e-post och gör en kreditering (- returkostnaden). Pengarna syns normalt sätt inom ca 2 – 4 bankdagar. Pengarna återbetalas till det konto som kortet är kopplat till.

Vid faktura/delbetalning

Efter vi mottagit och behandlat returen meddelar vi kunden om detta via e-post. Vi gör en kreditering på fakturan (- returkostnad) och skickar kopia på kreditfaktura via e-post. Har du valt delbetalning tillkommer det eventuella avgifter som SVEA tar ut.

Vem betalar returfrakten?

Kunden står själv för returkostnad. Kontakta oss via telefon eller e-post för returfraktsedel. Vid retur av hela eller del av order återbetalas inte leveranskostnad. Vid reklamationsärende behövs returfrakt ej betalas av kunden.

Reklamation

  • Om varan/varorna du mottagit har synliga skador ska detta anmälas till chauffören omgående och noteras på fraktsedel samt handscanner och skickas in till VVSMAX så fort så möjligt. Dolda skador ska felanmälas inom 5 arbetsdagar från mottagandet.
  • Felanmälan kan skickas via vår webbplats, längst ner eller via e-post, info@vvsmax.se.
  • Bilder ska alltid medfölja en anmälan. Detta gör du genom att skicka in bilder till VVSMAX via e-post till info@vvsmax.se, ange ditt ordernummer, artikelnummer och antal skadade.
  • Vid synliga skador på emballage eller gods (hemleverans), begär att chauffören godkänner din anmärkning samt att detta noteras på chaufförens fraktsedel/handscanner. Ta bilder själv och gör felanmälan via vår webbplats.
  • Vid synliga skador på emballage eller gods (leverans till ombud). Vi rekommenderar att kund tar bild på paketet och ej tar emot sändningen utan låter den ligga kvar hos ombud. Begär att ombud gör notering på att sändningen är skadad och kontakta sedan VVSMAX genom att skicka in felanmälan via webbplatsen.
  • OBS! Synligt skadade varor som monterats av kund godkänner vi ej reklamation på. 

Företag

I de fall som näringsidkare handlar hos VVSMAX så tillämpas köplagen. Om returrätt ges, kan returavdrag på 25 % av varans värde tillkomma samt eventuella de faktiska kostnader som leverantören av varan debiterar utöver kostnad för returfrakt.

Använd formuläret nedan för att göra en reklamation/skadeanmälan.

JavaScript seem to be disabled in your browser.

You must have JavaScript enabled in your browser to utilize the functionality of this website.